Kies een vertrekdatum
27 aanbiedingen

Onze zorgvuldig geselecteerde aanbiedingen, voor en door reizigers

Ontdek meer

Douchen. Afdrogen. Voetenbad. Sauna. Dompelbad. Voetenbad. Bekend riedeltje? Dan ben je vast iemand die graag af en toe de sauna induikt. Groot gelijk! Een saunabezoek is goed voor de huid én voor een betere doorbloeding van je lichaam!

En er zijn nog meer voordelen. Een onderzoek in het JAMA Internal Medicine wijst zelfs uit dat regelmatig saunabezoek leidt tot een gezond hart en een langer leven. Ook gaat de bloeddruk omlaag en last but not least: het is gewoon heel erg ontspannend. Dus als we een beetje de Finse manier van leven overnemen - er zijn in Finland evenveel sauna’s als televisies - dan komen we een heel eind!

En hoewel de Finnen voorlopers zijn op het gebied van deze hete traditie, is het oudste saunacomplex ontdekt in Orkney, Schotland. Maar liefst vierduizend jaar geleden bouwde men al een watertank en open haard in een stenen gebouw dat een centrale plaats in het vroegere leven innam. Het is niet duidelijk of deze stoomhut diende voor religieuze rituelen, verhitte discussies of gewoon om te ontspannen, maar feit is dat men de voordelen van een stomende grot al duizenden jaren geleden in zag.

De heetste therapie ter wereld!
Een saunabezoek is niet alleen heerlijk ontspannend, het kan ook een heilzame werking hebben ter voorkoming, verlichting of genezing van kwalen.
Bovendien bestaan er ook een heleboel bijzondere saunagebruiken.

Stel je voor, je hebt een belangrijke zakelijke bespreking. Je moet een nieuwe klant zien binnen te halen dus wordt er een vergadering ingepland, waar spreek je af? In de sauna natuurlijk! Bij TravelBird kunnen we het ons bijna niet voorstellen om zo zaken te doen, maar in Finland en Hongarije is dit heel gebruikelijk. Je laat degene die je wilt inpalmen lekker gaar koken in wat hete stoom en de onderhandelingen zullen een stuk makkelijker gaan. Easy peasy.

In Japan hebben ze wellness zelfs naar een heel ander niveau getild. Als je hier nietsvermoedend in een dompelbad denkt te stappen, word je getrakteerd op elektrocutie. Ja je leest het goed: elektrocutie. De zogenoemde 'denkiburo' is een bad waar elektriciteit op is aangesloten - in lichte mate weliswaar - waardoor je een prikkelend gevoel ervaart dat goed zou zijn tegen stijve schouders en rugpijn. Laten we het houden op een enerverende ervaring (of de schok van je leven als je geen idee hebt waar je in stapt).

Het is tijd om te ontspannen als je er geen tijd meer voor hebt.

– Jim Goodwin en Sydney J. Harris
Waar kun je allemaal uit kiezen?
Stoombaden, aromatische baden, sauna's, dompelbaden, bubbelbaden, zoutwaterbaden - de mogelijkheden zijn eindeloos!
In voor iets bijzonders? Kies voor een opgietritueel, waarbij ijs en etherische oliën op de hete kachel worden gegoten, waarna de lucht met slagen van een handdoek door de ruimte wordt verplaatst.

Liever iets nog gekkers? Probeer dan de relatief nieuwe Cryo-sauna, ook wel de ‘omgekeerde sauna’ genoemd. Met een gemiddeld temperatuurtje van -120 tot -190 graden stap je hier voor maximaal 3 minuten in een koude cabine. Dat is nog eens het hoofd koel houden. Wat je in feite doet, is je lichaam resetten; bloedcirculatie en huid worden er een stuk beter van én het zou je immuunsysteem stimuleren. En zo bestaat dus één gezond ijsje: jij.

Sauna met overnachting
Ook kun je kiezen voor een dag wellness met overnachting erbij. Zo ontspan je niet alleen je spieren, maar ook je geest door de goede nachtrust in een comfortabel hotelbed.
Herfst, winter, lente of zomer - een bezoek aan de sauna of een dag wellness kan eigenlijk altijd!

Tot slot willen we van TravelBird nog een aantal adviezen meegeven voor de ultieme saunadag.

  • Probeer 1 à 2 uur voor je saunabezoek wat lichts te eten. Als je met een volle maag de hitte in gaat kun je hoofdpijn krijgen en je lichaam moet dan extra hard werken om zowel het eten te verteren als af te koelen na de sauna.

  • Een koud dompelbad vergt even wat moed, maar is erg aan te raden als je de hete sauna uitkomt. Je bloedsomloop wordt gestimuleerd en je voelt je meteen zo fit als een hoen. Let wel op: na een infraroodsauna moet je juist niet in een koud bad stappen, de werking van de infraroodsauna wordt dan teniet gedaan.

  • Je voelt het misschien al aan je water, maar het belangrijkste tijdens een saunadag is… Drinken. Je verliest veel vocht en dat moet je goed aanvullen. Dus neem een grote fles water mee, of koop er een, en giet je tussen de saunasessies vol. En nee, wijn en bier tellen niet mee.