Kies een vertrekdatum
205 aanbiedingen

Onze zorgvuldig geselecteerde aanbiedingen, voor en door reizigers

Ontsnap aan het dagelijkse leven en geniet van een welverdiende vakantie in een hotel dat precies bij jou past!

Vakanties in zowel het binnen- als buitenland wordt steeds populairder. Steeds meer mensen kiezen ervoor om er even tussen uit te gaan. Het NBTC geeft aan dat het toerisme in 2016 met 3,9% is gegroeid. In totaal werd er maar liefst 1,2 miljard keer gereisd, waarvan bijna de helft in of naar Europa reisden. Ook hebben we steeds meer geld voor over voor een vakantie. Volgens de cijfers van het CBR geven Nederlanders gemiddeld 233 euro uit tijdens een vakantie. Deze uitgaven zijn per persoon met 20% gestegen sinds 2004. De groei in populariteit van hotels draagt hier ook aan bij. Waar voorheen nog de meerderheid koos voor campings of vakantieparken, kiezen de meeste Nederlandse reizigers nu voor hotelovernachtingen. Een goed verblijf tijdens je trip is overigens een van de belangrijkste componenten om een fijne vakantie te hebben. Hotels zijn er in alle soorten en maten te vinden en worden voornamelijk gerangschikt van één tot vijf sterren. Echter verschilt het per persoon, wat verstaan wordt onder een goed hotel. De één droomt weg bij een vijfsterren resort, met zwembad, wellness en sportschool en de ander verblijft liever in een gezellig boutique hotelletje waarbij je gelijk wordt ondergedompeld in de lokale cultuur. Ben je met auto op rondreis, dan kies je misschien juist weer voor een praktisch weghotel. Ook de inrichting van het hotel is voor velen belangrijk. De ene persoon vindt een strak, recht design fijn en de andere heeft liever wat gezelligheid en decoratie op de kamer. Met alleen al 5.000 hotels in Nederland en nog een overweldigend aantal meer over de hele wereld is er gelukkig voor ieders wensen, voorkeuren en smaak een verblijf op maat te vinden.

De economie gaat beter en de toerismesector groeit over de hele wereld. Steeds meer toeristen willen ons kikkerlandje verkennen, meer en meer Nederlanders gaan ook op pad in eigen land en zijn ook steeds vaker in het buitenland te vinden. Maar hoe groot is deze industrie nu eigenlijk? Uit cijfers van het CBS blijkt dat in 2016 er bijna 39 miljoen keer gereisd werd door Nederlanders in zowel het binnenland als naar het buitenland. Dit komt er dus op neer dat Nederlanders gemiddeld twee keer per jaar op reis gaan. Driekwart van de vakanties werd doorgebracht in een hotel, een kwart in een vakantiepark en iets meer dan 10% op een camping. Omgekeerd ontving Nederland maar liefst 15.8 miljoen toeristen in het land, waarvan driekwart afreisden naar onze geliefde hoofdstad. Met een totaal van 459 hotels en een kamerbezetting van 78% is het dus druk in Amsterdam, net als in de rest van Nederland! Ondanks deze drukte heeft het land wel baat bij de groeiende toerisme economie. De gemiddelde prijs voor hotels in Nederland is 104 euro, variërend van 88 euro voor budget hotels tot 208 euro voor een 5-sterrenaccomodatie blijkt uit onderzoek van ABN Amro. De gemiddelde vakantieganger besteedt 599 euro tijdens zijn verblijf in ons land. Dit geld gaat voornamelijk naar de accommodatie, eten en drinken en toeristische attracties. Ook is het aantal banen in deze sector in Nederland sinds 2010 met ongeveer 100.000 toegenomen als direct gevolg van de toenemende reizigers.

Soorten hotels
Hotels zijn er in alle soorten en maten en er is voor ieder wat wils.
Iedereen heeft zijn eigen smaak en voorkeuren. Ook als het aankomt op overnachtingen tijdens een vakantie.

Gelukkig kun je dan ook in de meeste steden, badplaatsen en streken genoeg verschillende soorten hotels en andere verblijven vinden. Loop door Rome en je vindt in de ene straat een groot indrukwekkend conferentiehotel en in de andere straat stuit je op een bescheiden ingang tot een gezellige Bed & Breakfast. Verblijf op een heerlijk eiland in Griekenland en heb de keuze uit het ruime aanbod aan vijf sterren vakantieresorts met spa, binnen- en buiten zwembad en watersportfaciliteiten, maar ook aan heerlijke budget hotels met studio appartementen inclusief eigen keuken. Wat voor de ene een ideaal verblijf is, is voor de ander weer minder. Sommige vakantiegangers genieten bijvoorbeeld van de vrijheid dat een appartement biedt, omdat je zelf kan bepalen wanneer je ontbijt, je eigen eten kunt koken en op eigen houtje je vakantiebestemming kunt verkennen. Anderen vinden het juist weer fijn om de comfort en luxe van een all-inclusive resort te hebben. ’s Ochtends kun je lekker uit je bed kruipen en aanschuiven aan het ontbijt, vervolgens met gevulde buik op een bedje langs het zwembad of op het strand te gaan liggen, om dit vervolgens weer te herhalen voor de lunch. De locatie op eigen houtje verkennen kan uiteraard nog steeds wanneer je verblijft in een luxe hotel. Wil je echter even geen stress en tijdens je vakantie nergens aan hoeven denken? Dan organiseren de meeste resorts en hotels heerlijke tours en activiteiten met gids. Zo kun je de lokale cultuur proeven, zonder geheel op jezelf of reisgenoot aangewezen te zijn. Kortom de keuze aan het soort verblijf is eindeloos en varieert van budget hotels tot luxueuze resorts.

Uit de cijfers van het CBS blijkt dat tijdens het hoogseizoen van 2016 er bijna 10 miljoen Nederlanders minstens één keer op vakantie zijn gegaan. Maar wat zijn de reisvoorkeuren van Nederlanders? Ten eerste verkiezen de meeste Nederlanders een vakantie in het buitenland boven een vakantie in ons eigen kikkerlandje wanneer ze langer dan drie dagen de tijd hebben. De populairste vakantiebestemmingen zijn Frankrijk, Duitsland en Spanje, die jaarlijks een kwart van de totaal aantal reizigers ontvangen. Daarnaast geven meer dan 78% van de reizigers in het buitenland de voorkeur aan een verblijf in een hotel of pension, vergeleken met 11% die de voorkeur geeft aan een camping of vakantiepark. Voor een weekendje weg van maximaal 3 dagen genieten we juist weer het liefst van het schoon dat Nederland te bieden heeft. Wanneer Nederlanders kiezen voor een tripje in eigen land, blijkt Gelderland de meest populaire provincie, mede dankzij het de heerlijke natuur van de Veluwe en de Achterhoek, meldt Misset Horeca. Sinds enkele jaren gaat de voorkeur tijdens een vakantie in Nederland ook uit naar een hotel. Ruim de helft van de vakantiegangers verbleef in 2017 in een hotel, tegenover iets meer dan 20% van de Nederlanders die op een camping of vakantiepark verbleven. Tien jaar geleden was dit nog andersom. Echter zijn campings en vakantieparken tijdens de meivakantie wel weer een hit, voor dergelijke verblijven wordt dan door maar liefst driekwart van de vakantiegangers gekozen!

Dit leven is hooguit een hotel en wij zijn de gasten.

– J. Howell
Het kiezen van een hotel
Zoeken naar een ideale vakantie kan nog wel eens lastig zijn. Hoe doen Nederlanders het?
Wanneer je een vakantie aan het plannen bent, zijn er een aantal keuzes die je moet maken. De accommodatie, locatie, prijs, verblijfsduur…

Voordat de oriëntatiefase begint weten Nederlanders vaak al in wat voor soort accommodatie ze willen verblijven. Wanneer er gekozen wordt voor overnachtingen in een hotel hebben de meeste reizigers ook nog eens sterke voorkeuren voor het soort hotel. Dit is afhankelijk van de intentie van de reis. Veel Nederlanders kiezen bijvoorbeeld voor een vakantieresort wanneer ze op familievakantie gaan en voor een kleiner boutique hotel wanneer ze willen genieten van een stedentrip. Tijdens het oriënteren is een van de eerste fases het kiezen van de bestemming. Uit onderzoek van BrandDeli blijkt dat vakantieverhalen van vrienden en familie de voornaamste inspiratiebron is voor 63% van de bevolking tussen de 15 en 49 jaar. Op de tweede plek wordt het internet als inspiratie gebruikt. Veel mensen maken gebruik van zoekmachines en van online reisaanbieders om de bestemming van hun volgende reis te bepalen. Ook kiezen mensen er steeds vaker voor de locatie pas later in het proces te bepalen. Deze zoekers laten zich leiden door aanbevelingen van websites, nadat zij het soort vakantie, de verblijfsduur en de maximumprijs hebben aangegeven. Nadat de bestemming vaststaat begint de boekingsfase. Hierin wordt meestal het ideale hotel, appartement of hostel gekozen.

Waar baseren Nederlanders hun hotel keuze op? Bij het oriënteren gaan de meeste toekomstige reizigers af op reviews van anderen, zowel uit directe kring als op beoordelingswebsites. Daarnaast zijn prijs, ligging en foto’s van een hotel doorslaggevende factoren voor het kiezen van een hotel, zo meldt online reiswebsite TravelNext. Gemiddeld willen Nederlanders niet meer dan 38 procent van hun besteedbaar inkomen uitgeven tijdens hun vakantie, wat ver onder het Europese gemiddelde ligt. Het is dan ook niet zo gek dat een van de belangrijkste factoren voor het kiezen van een hotel, de prijs is en dat de filteroptie voor het maximale bedrag op TravelBird erg populair is. Uit onderzoek van Golden Tulip Hotels, vindt bijna 80% van de reizigers de locatie van een hotel belangrijk. We hebben zelfs wel een centje meer over voor een hotel dat in het centrum van de stad, aan het strand of nabij bezienswaardigheden ligt. Maar vooral de verhouding prijs/locatie moet realistisch zijn. Toch liever iets strakker de hand op de knip? Steeds vaker wordt er gekozen voor een goedkoper hotel buiten het centrum of de bedrijvigheid, maar in de buurt van openbaar vervoer. Dit is een ideale manier om wat geld te besparen, maar nog steeds zoveel mogelijk uit je vakantie te kunnen halen. Nog een belangrijke factor tijdens het kiezen van het hotel is opvallend genoeg het ontbijt. Zo blijkt uit onderzoek van Misset Horeca dat 39% van de recreatieve gasten een gratis ontbijt een doorslaggevende factor vindt tijdens het kiezen van een hotel. Geen hotels aanwezig waarbij het ontbijt inbegrepen is in de prijs? Dan hebben we uiteindelijk toch wel een aardig bedrag voor over. Volgens Pretwerk is bijna 15% van de hotelgasten bereid om meer dan 16 euro voor een ontbijtje in het hotel te betalen, 42% is bereid om tussen de 11 en 15 euro te betalen en 43% vindt dat een ontbijtje in een hotel minder dan 10 euro zou moeten kosten. Er blijken ook nog eens sterke voorkeuren voor het soort ontbijt te zijn. Een buffet ontbijt heeft een sterke voorkeur onder reizigers. We houden er dan ook van om zoveel mogelijk te proberen en nemen ook nog eens stiekem wat te snacken voor de lunch mee. Daarnaast geeft bijna de helft van de gasten de voorkeur aan een volledig English breakfast met ei, spek en worst, een kwart van de gasten ziet het liefst een zoet continentaal ontbijt op hun bordje. Ook lokale specialiteiten tijdens het ontbijt vallen onder Nederlanders goed in de smaak. De aanwezigheid van een restaurant is ook een belangrijk aspect in de keuze, maar staat minder hoog op de lijst dan het ontbijt. We vinden het toch wel fijn om na ons ontbijt de stad in te trekken of op het strand neer te strijken om vervolgens ‘s avonds te genieten van de specialiteiten in een lokaal restaurantje.

De toekomst van hotels
Ook hotels gaan met de tijd mee. Van Social Media tot Ecovriendelijke hotels.
Recreatieterreinen, agriturismo, hostels en appartementen. Alternatieve accommodaties zijn in opkomst!

Hoewel het percentage van Nederlanders die in een hotel verblijven gedurende hun vakantie groeit, komen er ook steeds meer alternatieve spelers op de markt. Denk aan recreatieterreinen, agriturismo en het huren van een appartement van een lokale bewoner. Waar hotels eerst vrijwel alleen met elkaar moesten concurreren, doen ze dit nu tegen een veel ruimer aanbod van accommodaties. Een manier om de jonge doelgroep aan te spreken is social media. Steeds meer hotels en hotelketens profileren zich op social media om te inspireren en hun online aanwezigheid te vergroten. Er zijn tegenwoordig zelfs hotels die geheel draaien rond social media. Zo heb je het Instagram hotel in Sydney, met selfie-ruimte, voordelen voor instagrammers die hun hashtag gebruiken en een instagram-waardige wandelroute door de stad. Ook maken steeds meer hotelketens, zoals Hilton en Four Seasons gebruik van een virtuele conciërge, die je via social media kunt bereiken. Deze kun jij een bericht op Twitter, Facebook of Instagram sturen over klachten, vragen en meer!

Een andere grote trend die is ontstaan onder hotels is duurzaamheid. Mensen worden steeds milieubewuster en achten maatschappelijke impact en duurzaamheid steeds belangrijker tijdens het reizen. Ruim een derde van de Nederlanders tussen de 18 en 34 jaar oud geeft de voorkeur aan ecovriendelijke hotels en dit aantal blijft alleen maar groeien. Ook hotels voelen deze trend en richten zich steeds meer in op duurzaamheid. Plastic keycards worden verruild door houten exemplaren, in plaats van plastic waterflesjes krijg je een eigen drinkwaterkraan in de kamer en in restaurants wordt enkel nog biologisch voedsel geserveerd. Binnen deze niche is er een ruim variërend aanbod aan hotels. Zo heb je hoge wolkenkrabbers die op zonne-energie draaien tot boomhutlodges, waarbij je als het ware opgenomen wordt in de natuur. Ook qua ecovriendelijkheid verschillen hotels van milieubewust tot milieuactivist. Er bestaan verblijven waarbij wordt gelet op aspecten zoals voedselverspilling, energiebesparing of de lokale natuur, maar ook hotels waar je direct een steentje kunt bijdragen aan het milieu. Zo zijn er hotels waar je kunt meehelpen op het platteland, de natuur kan helpen door middel van bomen planten of waar je bessen en paddenstoelen voor het avondeten kunt verzamelen. De hotels die zich inzetten voor het verbeteren van het milieu komen in aanmerking voor de Green Globe. Een eervolle certificering voor duurzaam reizen en toerisme. Dergelijke certificeren bieden reizigers die graag voor een ecovriendelijk hotel kiezen wegwijs. Kortom met honderden duizenden hotels in de wereld is er altijd een ideaal plekje te vinden waar jij je vakantie kunt doorbrengen, van groot tot klein en van modern tot antiek je kunt het allemaal vinden.